seeyaaa

Alla inlägg den 3 oktober 2012

Av Nina Larsson - 3 oktober 2012 18:00

Skulle lätt kunna somna nu för är helt slut i kroppen o skallen.. Yrsel attack vid bilen tidigare o tur mina föräldrar var med så att pappa fick ta över..

Ligger i sängen o ser tv nu,ska bara ta ut Dante sen eller om Jimmy kan.. Sen blir de John blund. Börjar först kl 16.15 imorgon o pappa måste följa med då jag ska med bilen o lägga på vinterdäcken .. Fick tid halv fyra så han får köra mig o hämta mig sen på kvällen då ja inte hinner . Tur ja har pappa som ställer upp o givetvis söta mamma som även fyller år på fredag <3. Va skulle jag vara utan er ?

Nåja ha en fin kväll alla

Av Nina Larsson - 3 oktober 2012 11:06

Blev väckt idag kl åtta av min läkare, tagit nya prover och de visade sig att dom var ej ngt bra.. Sen att de kan vara de jag har misstänkt binjurebarksvikt eller "addisons sjukdom " och ska nu på utredning av detta .. Hon var även glad att jag hade sagt åt på skarpen angående allt detta då de ej har känts som att jag tagits på allvar pga att jag känner ju att de är ngt väldigt fel med mig.. Är ju inge kul om de nu visar sig att de är denna sjukdom och vad gör man då med denna hypotyreos efter som jag inte svarar på medicinen? Kan den ha förstört ännu mera? Jag är så less detta helvete så ni förstår inte .. 


Detta står enligt Addison sjukdom :

 

Addisons sjukdom är en hormonell (endokrin) sjukdom som medför att binjurarna inte tillverkar tillräckligt med kortisol och aldosteron. Kortisol och aldosteron är hormoner som behövs för många av kroppens organ och funktioner, bland annat för kontroll av blodtrycket, immunsystemet samt reglering av omsättningen av proteiner, glukos och fett. Sjukdomen kallas också primär binjurebarksvikt. Karaktäristiska symtom är bland annat trötthet, viktnedgång och yrsel på grund av lågt blodtryck. I samband med infektioner, svår stress och operationer kan kortisolbristen bli akut och vara livshotande om den inte behandlas.

 

 

Binjurebarksvikt utvecklas gradvis när mer än 90 procent av barkens volym förlorats. Vanliga symtom är trötthet, diffusa smärtor i buken, illamående och diarré. Det är vanligt att man går ner i vikt. Lågt blodtryck, som oftast visar sig som ostadighet när man snabbt ställer sig upp, ingår också. Salthunger är vanligt.

 

 

Symtom i form av påtaglig trötthet, salthunger, viktnedgång och ostadighetskänsla bör ge misstanke om binjurebarksvikt. Ibland har symtomen tilltagit efter en infektion. Ofta syns ökad pigmentering. Blodtrycket är lågt och sjunker ofta onormalt mycket när personen står upp. Nivåerna av natrium och blodsocker i blodet är ofta låga, samtidigt som nivåerna av kalium och kalcium är förhöjda.

 


De är iaf lite vad som skrivs av detta som jag EV har, är ju inte säkert ännu men med svaren från proverna så visar de en tendens att de kan vara.. jag hoppas och tror att de inte är så.. men så länge ja får den hjälp som behövs för att komma tillbaka till den friska eller någotlunda friska och glada Nina så är ja nöjd ! Ska den 8 oktober tillbaka och får då reda på mer o lämna mer prover .. 


De var de, annars har jag varit på promenad, varit hos päronen och hunnit umgås med Fina Sandra samt att våra hundar har fått busa av sig på fotbollsplanen.. däremot blött o åter blött .. Men de va roligt.. Ska strax åka iväg mot kalix .. Ha en bra dag alla 



Ovido - Quiz & Flashcards