seeyaaa

Direktlänk till inlägg 19 december 2013

ohh my, de handlar om FK :D

Av Nina Larsson - 19 december 2013 11:59

Denna försäkrings kassan och min tröga hjärna som ibland inte funkar.. Har tänkt att ja ska ta och anmäla/ansöka redan nu om föräldrapenningen i god förväg så att allt bara flyter på sen när barnet har kikat fram.


Pratat med några som jag känner i telefonen igår, men kände idag att ja ska ringa själv och höra vad en handläggare på FK säger.. Ringde prick kl 8 där jag får en trevlig kvinna i telefonen som säger till mig att de är väldigt bra att jag funderar på detta nu och anmäler att jag vill börja med föräldra penningen och att jag kan göra de smidigt via min e-legitimation. Va skönt tänkte jag, då får jag de från axlarna..


loggar in och så står de när jag ska anmäla "den här tjänsten är inte tillgänglig" kontakta kundtjänst.. " .. men vafaaaan ??


Hmm nå jag ringer tillbaka igen, då står jag i kö 228 .. hmm näe tack de ids jag då inte ! Så ser jag att man kan ju skicka in denna anmälan skriftligt..  jag kikar på den och känner att de känns ju onödigt då ja ska kunna göra allt via min sida .. men då jag ej kommer fram till kundtjänst så ger jag ett försök.. Då ska man ge barnets person nr och de går ju inte o testar med den beräknade BF som ska funka, men då funkar inte det heller.. man ska ha sista numrena oxå o efterklok så fattar jag ju att de är bara o skriva fyra nollor "tillvidare" :D


nåja .. Men jag ringer kundtjänst igen, då äntligen fick ja att de ringer upp efter ett tag.. prata då med en handläggare och hon tyckte de lät konstigt att jag ej kunde göra en anmälan..


Haha men då kom ja ju på att jag har ju inte skickat in "försäkran om graviditetspenningen" som gör att moderskaps intyget registreras, och därefter kan man göra en anmälan om FP !Nå denna handläggare gjorde en anmälan åt mig via telefonen snäll som hon var, och sen därefter när jag gjort föräldraledighets ansökan på hur länge jag ska gå hemma till min arbetsgivare så kan jag ANSÖKA om ersättningen :D


jaa voj voj.. Så nu känns detta lite mer befriande samt börjat kolla hur jag ska planera ledigheten o kollat på ett ungefär vad jag får ut i månaden .. Känns som en djungel att lära sig allt ! Och så när jag väl bestämt mig för att klara av saker själv och helst NU NU NYSS så ska de göras på en gång.. de kan va lite frustrerande att vara så.. men då blir de ju samtidigt gjort..


Men nu är detta på rullning o jag förstår allt mkt bättre även om de tagit en halv förmiddag ..

Har iaf hunnit äta frukost, sen lunch, promenad med dante till svärmor, handlat lite till middagen som får bli lasagne idag med sallad.. så jag har ju INTE suttit hela tiden med detta ! ;) Nu ska ja däremot ta en välförtjänt dusch o mysa på här hemma med min lilla ögonsten dante.. förbereda middagen tills sambon kommer !


De är inte bara o bli med barn, bära barnet i 9 månader och sen föda de.. de är en hel vetenskap o heltids arbete oxå ! :) Och papper hit o dit.. 



Bilderna är från google.. 


1. Bära barnet

 


2. Föda barnet och bli familj

 


3. Lära sig om försäkrings kassan, sjukskrivning,graviditets penning, föräldrapenning, vab mm ..

 


4. Allt styrs av : Lagar, paragrafer

 



;) Nu vet ni !! Ha en fin dag !











 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Larsson - 14 augusti 2014 09:32


Har lagt ner bloggen för länge sen pga elaka påhopp mm och sen inte orkar allmänt skriva om livet även om ja så skulle vilja dela med mig av tankar, dagen, Liam och hemmet ! Har 2 gamla dag boks inlägg på ipaden som ja tänkte dela med mig av.. Et...

Av Nina Larsson - 10 juni 2014 09:45

Filtrera.. Nu kommer de många svordomar, men de struntar jag blanka fan i men är så grymt less alla jävlar som ska tro de är något. Kan börja med en citat " andra mammor är de värsta som finns" .. Jajemensan stämmer helt ! Ska man seriöst in...

Av Nina Larsson - 9 juni 2014 13:32

Dagarna o veckorna passerar i rekord fart.. Liam är idag 10 veckor.. Jisses :D så himla roligt med honom.. Ibland när han sover el tittar på en så känner ja sån enorm glädje .. De går inte o förklara :) sen hans nya läten är ju bara för underbara .. ...

Av Nina Larsson - 1 juni 2014 20:41

Så härlig dag, för de första .. Liam verkar ha börjat få någon slags dygns rytm .. Som igår sov han 20.30-02 , 02-04 , 4-07.30 :) och idag ätit sina fem ggr.. Så de har sett ut så här i några dagar : vakna och äta 07.30 ,morgon rutiner , sova vagn ca...

Av Nina Larsson - 31 maj 2014 22:06

Idag fick jag en mindre sovmorgon så Jimmy har tagit hand om lilla gossen, så vaknade 09.30 .. Sen så ringde Pär o frågade om vi ville följa med till granån .. Var som ett brev på posten för dit ville jag.. Däremot visste jag ej hur jävla mkt folk de...

Presentation


Tjej på snart 25 år, väntar första barnet BF 11 mars 2014,här får ni läsa om min vardag med känslor/tankar, inredning,tips och ideer samt om min hund dante och sambon jimmy ! :) Lämna gärna en kommentar !

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards